LIVE REPORT
Ако искате да използвате нещо, правете го. Само споменавайте източника.
Pure Rock Fury
Решението да дам всичко, което мога, без да мисля за последствията, за да видя тази група на живо във Виена, беше колкото естествено, толкова и спонтанно, продиктувано от моментния световъртеж на съзнаването. „Копеле, намериха ни билети под 580 лева, да взимам ли?” Абсолютно „да!”. И на 23 следобяд с Весела вече бяхме на разтропан еърбъс в посока Австрия, за да видим и преживеем, без да смеем да очакваме каквото и да било. А какво само ни посрещна...
Втората китара е оставена да си почине от жегата и се люшка тежката литургия, посветена на Abraham Lincoln. Продължава акцента върху последния им запис и тъкмо си мисля дали ще чуя нещо от любимия ми диск, когато те забиват три поредни парчета от Blast Tyrant. “Please, allow me to adjust my pants, so that I may dance the good time dance!” Eeeeee! Ръцете са горе, тълпата полудява (The Mob Goes Wild, съвсем буквално.
Четири години не са много време. Но си представете четири години така – чуваш една песен, която така ти се забива в съзнанието, че след десетото й преслушване посягаш към албума, от който е извадена. Оттам го въртиш до безкрай и ставаш зависим от груува му до степен „въздух-храна-вода-Clutch. И ако остане време – сън.” След това идват предишните и следващите албуми. Без които денят не може, без които сърдечният ти ритъм е с тежка аритмия, а кафето далеч не зарежда и не рита към ежедневните задължения на живота. Позволяваш си вечер или сутрин моменти, в които избухваш като двукрак вулкан от енергия, зареден не от разтопена земна маса, а от синтезираната гореща емоция на чистия рокенрол на четиримата от Мериленд. Ден след ден, песен след песен, за теб става ясно, че това е чиста рок фурия, абсолютът в рокенрола, тоталната честност, опростената до оглозгана кост музика на душата. Clutch. И така четири години. Които изведнъж стават адски много време, измерено в музика.
Решението да дам всичко, което мога, без да мисля за последствията, за да видя тази група на живо във Виена, беше колкото естествено, толкова и спонтанно, продиктувано от моментния световъртеж на съзнаването. „Копеле, намериха ни билети под 580 лева, да взимам ли?” Абсолютно „да!”. И на 23 следобяд с Весела вече бяхме на разтропан еърбъс в посока Австрия, за да видим и преживеем, без да смеем да очакваме каквото и да било. А какво само ни посрещна...
Kamchatka вече привършваха сета си с директен класически рок, когато нахлухме в зала Arena като освободители, нарамили багаж и енергия да си разковем крайниците. За съжаление от шведите видяхме силуети докато се провирахме през тълпата. Което обаче имаше и добра страна – докато хората решиха в паузата между двете банди да вземат бира, оградата отпред беше доста необитаема. И се залепихме точно по средата, стиснали до побеляване арматурното ограждение. Десетина минути по-късно Kylesa излязоха и, мамка му, заклаха всичко живо с плътна стена от слъдж метъл. Такова нещо нито съм чувал, нито виждал – тежки, груби рифове, замазани зад набиващото жулене, разпиляни психеделични вокали от страна на китаристите Phillip Cope и Laura Pleasants, а вместо здрав ритъм, както предвижда музиката, имаше безкомпромисно убийство от двамата барабанисти. Това нещо е адски трудно да се опише. Може да си пуснеш да чуеш албумите или да пробваш в майспейса им, но въздействието от първия ред да поемеш музикалното цунами на американците, е нещо, което няма как да постигнеш с подръчни материали. Жестокият звук в клуба допринесе за изключителното впечатление, което правят Kylesa на концерт. А когато сред доминирания от парчета от Static Tensions сет зазвуча флойдското Set the Controls for the Heart of the Sun, фурорът беше пълен. Eric Hernandez пък е абсолютно луд. Държи се с барабаните така, сякаш ги наказва за нещо и човек остава с чувството, че преди концерт го държат в бяла стая с корава риза, с вързани на гърба ръкави, заключен на метър разстояние от комплект барабани и го пускат точно преди бандата да излезе на сцената. Абсолютна лудост. Kylesa всъщност не свирят на живо, а те пребиват до смърт с музика.
Clutch... вече два дни минаха от тогава и още не мога да си събера мислите, да разкажа членоразделно какво и как видях, къде ме жегна, какво ми причини. Clutch са точно това, което си виждал по клипове в youtube, по снимки и сайтове. Четирима пича, отдадени на музиката си, които сякаш свирят основно за собствен кеф. Бради, вехти тениски, стари джинси, блус, рокенрол и най-горещия пламък в сърцата. Директно впускане в Minotaur и странните братчеди от запада вече са пред нас, на една ръка разстояние и потъваме във фурора, наречен „концерт на Clutch”. Нямам обяснение за това явление. Гледаш ги, чуваш ги и не просто полудяваш, а се сбогуваш за дълго със здравия си разум и реално-битовите фундаменти. Pure Rock Fury, копеле! Това са Clutch. За това иде реч. И песен. Хващаш ритъма на Struck Down и тялото ти започва да се тресе, изнасяйки напред едното рамо, после другото, после пак първото, бедрата се подрусват в тръс, ръцете пляскат и ръкомахат, ритмично отмервайки такта на лудия груув на Clutch, а Neil Fallon върти брадата физиономия, реди рокенрол притчи, като се разтърсва в миг от цялата си вътрешна енергия, отдаден на танца и ритъма. Бърз скок назад във времето и две песни от едноименния албум – явно в момента Clutch са в периода на по-директните и груби парчета. Strange Cousins from the West все пак звучи повече като Clutch и Elephant Riders отколкото като Blast Tyrant и Robot Hive. Китара, бас и барабани. И Neil. Лудият проповедник от Мериленд, който реди слово с плътен и толкова мощен тембър, че ритъма на гласа му води този на бандата. Вдигната длан и крясък “Womaaaaaaan! Let a poor man be!”, от който сухи девойки надали са останали и в залата замирисва на пролет, полени и марихуана. Защото все пак “Everybody move to Canada, smoke a lot of pot…”
Tim и Dan живеят, свирят, наведени над китарите си, поклащайки се бавно, докато подивелият певец лее проповеди от задните улички, от американската субкултура и болното си съзнание. Впива поглед в мен и крещим гръмогласно един срещу друг “I’m not giving you attitude, I just want another drink”, задържам погледа си и в брадата му изплува лека усмивка, посочвайки ме. Щастлив ли? Не, побъркан от радост съм! А той хваща класически модел на Gibson и се впуска с останалите в инструменталната Last Orbit от последния албум на The Bakerton Group. Споменах ли, че тези хора явно обичат да свирят заедно? Колкото за нас, толкова и за себе си? Съвсем очевидно е удоволствието, което им доставя задружното музициране – те четиримата, трите китари и барабаните на Jean-Paul, който е може би най-разпознаваемият съвременен барабанист, съчетал пространствения звук на John Bonham и тътена на Bill Ward. На няколко пъти барабаните аха да се предадат пред напористия му ритъм, преди Clutch да свърнат в по-спокоен пасаж.
Втората китара е оставена да си почине от жегата и се люшка тежката литургия, посветена на Abraham Lincoln. Продължава акцента върху последния им запис и тъкмо си мисля дали ще чуя нещо от любимия ми диск, когато те забиват три поредни парчета от Blast Tyrant. “Please, allow me to adjust my pants, so that I may dance the good time dance!” Eeeeee! Ръцете са горе, тълпата полудява (The Mob Goes Wild, съвсем буквално.
Който твърди, че публиката на запад в Европа е утрепана, просто трябва да престане да ходи на концерти на скучни групи), кипва люто пого, няколко души са в ръцете на останалите, хвърчат бири и косми и купона е пълен. Profits of Doom и Cypress Groove се сливат или поне така ми се струва, защото изкрещявам текстовете на песните без пауза, докато тялото ми безпомощно се мята, заредено от енергията на Clutch, а косата ще я мислим като се изкъпя или поне намеря ножица. Изведнъж сцената опустява. Какво? Само това? Та нямаше 40 минути! Поглеждам часовника – минали са час и половина от началото на концерта. Ебати! Крещим, скандираме, пляскаме. И те се връщат. За три песни, които ги нямаше в сетлиста. Дали е било импровизирано? Не знам. Но Clutch отново са пред мен, със заряда на 50 хиляди неустоими вата. Почерпете с антракс, дайте газ на пиратското радио и давайте по още едно! Готово – Gravel Road на легендарния Mississippi Fred McDowell. И всичко вече свършва наистина. Светлините светват, изнасяме се към отсрещната сграда, където тече яко афтърпарти, засичам се с Martin Schirenc от Hollenthon и Pungent Stench, намираме се с Евелино, запознавам се с унгарците Superbutt, които свириха преди седмица в Backstage в София... Но в ушите ми отеква онзи крясък “Anthrax! Ham radio. And liquor.”, докато изцъкленият поглед гори в прекрасна рокенрол лудост...
коментари [7]
Ако искате да използвате нещо, правете го. Само споменавайте източника.
Коментари по концерта 156 4
Включване / Регистрация